networkrankpro networkrankpro .

networkrankpro

آيا كيفيت ايكس‌باكس وان ايكس قانع كننده است؟

احتمالا بسياري از افراد بازي سوپرماريو بر روي كنسول جديد "سوپر نينتندو" هنوز به ياد دارند. ديدن اين بازي تقريبا چيزي بود كه تابه حال مشابه آن را نديده بوديم. پرش از كنسول نينتندو به سوپر نينتندو براي بسياري از مردم قابل باور نبود. سوپر ماريو با شنل زرد به اين زودي فراموش نمي‌شود.

 

در 30 سال اخير، چند تحول عظيم در صنعت بازي‌هاي كامپيوتري را مشاهده كرده‌ايم كه در اينجا به آنها اشاره مي‌كنيم:

1.      زماني كه اولين نسخه "Resident Evil" براي پلي‌استيشن معرفي شد، همه چيز دچار تغيير و تحول شد. بازي به شكل سه‌بعدي براي اولين بار تجربه‌اي بي‌نظير و باورنكردني بود.

2.      يكي ديگر از اتفاقاتي كه در اين چندساله باعث تحول شگرف در دنياي بازي‌ها شد، معرفي گرافيك اچ‌دي (HD) بود كه  خود سر و صداي زيادي به ‌پا كرد. براي مثال با وجود اين تكنولوژي تفاوت بازي‌هاي پلي‌استيشن 3 با پلي‌استيشن 2 بسيار چشمگير بود.

3.      زماني كه تكنولوژي واقعيت مجازي (VR) معرفي شد، افرادي كه موفق به استفاده از آن شدند، به‌شدت تحت تاثير قرار گرفتند. با اينكه اين تكنولوژي در مراحل ابتدايي خود به‌سر مي‌رود، اما تحولي كه در آينده نزديك در صنعيت گيم ايجاد خواهد كرد، غيرقابل انكار است. با وجود هدست‌هاي واقعيت مجازي، شما بازي نمي‌كنيد، بلكه در آنجا حضور داريد.

وقتي از 4K كه قدم بعدي پس از تكنولوژي HD محسوب مي‌شود، صحبت مي‌كنيم، خيلي‌ها آن را هنوز از نظر كيفيتي قانع‌كننده نمي‌دانند.

 

پلي‌استيشن4 پرو شركت سوني كه نسخه 4K پلي‌استيشن4 ارجينال محسوب مي‌شود، حدود 6 ماه است كه معرفي شده و تقريبا هم موفق عمل كرده. مدير بخش پلي‌استيشن كمپاني سوني در مصاحبه اخير خود اعلام كرد كه 20 درصد پلي‌استيشن‌4هاي فروخته شده تا به‌امروز، از نوع پرو هستند.

مايكروسافت هم با معرفي كنسول "ايكس‌باكس وان ايكس" به‌دنبال چنين موفقيت يا حتي بالاتر از آن است. اين دستگاه هم نسخه قدرتمندتر ايكس‌باكس وان ارجينال محسوب مي‌شود كه قادر است بازي‌ها و فيلم‌ها را با كيفيت 4K اجرا كند.

مرتبط : مايكروسافت ايكس‌باكس وان ايكس را معرفي كرد

پس از صرف 2 ساعت براي تماشاي بازي‌هاي با كيفيت 4K كه نيم ساعت آن را به تماشاي بازي‌هاي 4K ايكس‌باكس وان ايكس اختصاص داديم، به هيجاني كه به‌دنبال آن بوديم دست پيدا نكرديم. نه اينكه كيفيت بازي‌ها بد باشند، اصلا اينطور نيست. مشكل اينجاست كه كيفيت بازي‌ها خيلي وقت است به اين درجه از كيفيت امروزي رسيده و تماشاي اين بازي‌ها هم با همان كيفيت 4K سابق برابر است و نه بيشتر.

البته بازي انحصاري "Horizon Zero Down" كه در نمايشگاه E3 امسال براي پلي‌استيشن4 معرفي شد، بي‌نظير بود.

 

اين تمجيد را بايد براي بازي "Forza Horizon 3" كه به‌صورت انحصاري براي ايكس‌باكس وان ايكس معرفي شد نيز به‌كار ببريم. كيفيت اين بازي واقعا شگفت انگيز است و پردازش آن با سرعت بسيار بالايي انجام مي‌شود. رسيدن به چنين سرعت و كيفيتي تنها از طريق پردازشگرهاي قدرتمند امكان‌پذير است.

 

شايد دليل اينكه هنوز از 4K به اندازه كافي راضي نيستيم اين است كه اين تكنولوژي نوپا است و زمان كافي براي بهره‌مندي از تمام ويژگي‌هاي و توانايي‌هاي اين تكنولوژي را نداشته‌ايم. شايد دليلش اين باشد كه هنوز در مراحل ابتدايي قرار داريم و بيشتر به‌روزرساني‌هاي گرافيكي را در بخش سايه، نورپردازي، آب و هوا و ديگر افكت‌هاي جزئي و پيراموني انجام مي‌دهيم. شايد هم مسئله و اشكال در جاي ديگري است كه فعلا از آن خبر نداريم.

اما دركل، بيشتر علاقه‌مندان و متخصصين صنعت گيم و گرافيك معتقدند كه پيشرفت‌هاي گرافيكي در پلي‌استيشن‌4 پرو و ايكس‌باكس وان ايكس به اندازه كافي قانع كننده نيستند. اين نظر را زماني كه از سالن نمايش ‌بازي‌هاي ايكس‌باكس وان ايكس بيرون مي‌‌آمدند، مي‌توانستيم در چشمان حضار مشاهده كنيم.

 

پرداخت 500 دلار براي خريد كنسولي با قابليت نمايش بازي و فيلم‌ها با كيفيت 4K كمي گران است و نشان مي‌دهد بازي در سطح 4K هنوز پرهزينه است. خريد كامپيوتر شخصي با چنين مشخصات مشابه مطمئنا برايتان ارزان‌تر تمام خواهد شد.

"فيل اسپنسر" مدير بخش ايكس‌باكس در مصاحبه‌ي خود گفت كه فروش ايكس باكس 500 دلاري به تنهايي سودي براي شركت نخواهد داشت. او اشاره داشت كه ايكس باكس جديد شايد باعث متضرر شدن مايكروسافت نشود، اما در عوض از فروش آن سودي هم عايد مايكروسافت نخواهد شد. با چنين قيمتي، تنها راه كسب درآمد شركت از ايكس‌باكس وان ايكس، از طريق فروش بازي‌ها، وسايل جانبي و غيره خواهد بود.

حال با اينكه بسياري از علاقه‌مندان ممكن است تمايلي به خريداري ايكس باكس وان جديد نداشته باشند، اما حداقل مي‌دانند كه قيمت آن دقيقا برابر با ارزش واقعي آن است. حداقل مي‌توان گفت كه مايكروسافت از نظر قيمت‌گذاري صحيح عمل كرده‌ است.

 

ايكس باكس جديد از قدرت و گرافيك بالاتري برخوردار است اما تا زماني كه تلويزيون 4K نداشته باشيد، دليل خاصي براي خريد ايكس‌باكس‌ وان ايكس و حتي پلي‌استيشن4 پرو وجود نخواهد داشت. پس چه زماني براي خريد اين كنسول‌ها مناسب است؟ شايد يكي دوسال ديگر كه قيمت‌ها تا حدودي زيادي كاهش پيدا كرده و بازي‌ها و تلويزيون‌هاي 4K بيشتري به بازار معرفي شده‌اند، زمان مناسبي باشد. ظاهرا سال 2017 زمان خوبي براي خريد اين كنسول‌هاي تازه وارد نيست.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۲۱:۲۵ توسط:networkrankpro موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :