networkrankpro networkrankpro .

networkrankpro

هوش مصنوعي نتايج انتخابات رياست جمهوري را پيش‌بيني كرده بود

همه چيز را همگان دانند. اين نه يك ضرب‌المثل قديمي، كه بيانيه‌ تئوري خرد جمعي است. پروفسور ماركوس دو ساتوي از دانشگاه استنفورد، در يك آزمايش‌، تعداد 4510 آب‌نبات را در يك ظرف بزرگ مي‌ريزد و از 160 نفر در مورد تعداد آب‌نبات‌هاي داخل ظرف سوال مي‌كند. از اين 160 نفر تنها 4 يا 5 نفر تعدادي نزديك به عدد واقعي را حدس مي‌زنند، اما نه آن‌قدر نزديك كه بتوان به آن اعتنا كرد. دو ساتوي تمام اعداد حدسي را با هم جمع مي‌زند و بر تعداد افراد حدس‌زننده تقسيم مي‌كند، عدد به دست آمده 4514 است! تنها 4 عدد اختلاف با تعداد واقعي. او مي‌گويد، به عنوان يك فرد، حدس‌هاي ارايه شده فقط يك حدس هستند، اما اعدادي كه از حدس‌هاي يك گروه به اندازه كافي بزرگ به دست مي‌آيند، چيزي فراتر از حدس هستند: خرد جمعي.
يك‌شنبه 24 اردي‌بهشت 1396 فراخواني با عنوان مسابقه هوش مصنوعي پيش‌بيني نتايج انتخابات رياست جمهوري در هزاران گروه مختلف تلگرامي دست به دست مي‌شد. طي سه روز، افراد متعدد از شهرهاي مختلف ايران با تحصيلات مختلف براي شركت در اين مسابقه ثبت‌نام كردند. سه‌شنبه همان هفته، 330 تيم آماده شروع مسابقه‌اي بودند كه هم در تاريخ فناوري اطلاعات و هم در تاريخ سياسي كشور بي‌سابقه بوده است.


 سطح تحصيلات شركت‌كنندگان در مسابقه
مجيد زرين، ايده‌پرداز مسابقه هوش مصنوعي پيش‌بيني نتايج انتخابات رياست جمهوري، با اعلام اتمام مهلت ثبت‌نام تيم‌ها، ارايه داده‌هاي مورد نياز تيم‌ها براي برنامه‌نويسي و تحليل را آغاز مي‌كند. داده‌هايي كه شركت نت‌ماين به‌عنوان مجري برگزاري مسابقه، با خزش در بيش از 48هزار كانال تلگرامي داراي بيش از هزار عضو جمع‌آوري كرده است و با توجه به استمرار داشتن تبليغات نامزدها، داده‌هاي جديد هم به صورت متناوب در اختيار شركت‌كنندگان قرار گذاشته مي‌شد. هر تيم بايد بر پايه الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي، كد برنامه‌اي را بنويسد و نتايج انتخابات رياست جمهوري را كه عبارت است درصد آراء هر نامزد، پيش‌بيني و تا ساعت 11 صبح روز برگزاري انتخابات؛ جمعه 29 اردي‌بهشت 96، به تيم برگزاري مسابقه ارايه كند.


مقايسه نتيجه واقعي انتخابات با نتيجه به‌دست آمده از پيش‌بيني توسط هوش مصنوعي
از 330 شركت‌كننده، 36 نفر موفق مي‌شوند در مهلت تعيين شده، كد برنامه و نتيجه‌اي را كه به دست آورده‌اند به تيم برگزاري مسابقه تحويل دهند. مديرعامل نت‌ماين به همين‌جا بسنده نمي‌كند، طي 6 ساعت، مجيد زرين بر مبناي مدل خرد جمعي، برنامه‌اي مي‌نويسد و نتايج به دست آمده توسط ساير تيم‌ها را تحليل مي‌كند و يك پيش‌بيني نهايي به دست مي‌آورد. نتيجه‌اي كه كمتر از 24 ساعت بعد مشخص مي‌شود با انحراف باور نكردني تنها ۰.۷ درصدي با نتايج واقعي انتخابات اختلاف دارد. مجيد زرين كه افتخارات علمي و موفقيت‌هاي كاري قابل قبولي دارد در اين‌باره مي‌گويد: در زمان انتخابات رياست جمهوري امريكا، اكثر نظرسنجي‌ها نشان‌دهنده پيروزي هيلاري كلينتون در انتخابات بودند، اما يك سيستم هوش مصنوعي كه در بمبئي هندوستان برنامه‌نويسي و توليد شده بود، پيش‌بيني كرد كه دونالد ترامپ برنده نهايي انتخابات خواهد بود. اين سيستم كه MogIA نام دارد و در سال 2004 توليد شده، تا كنون توانسته 3 انتخابات بزرگ را به درستي پيش‌بيني كند. مقام اول ايران در مسابقات هكاتون جهاني (Angel hack) مي‌گويد سانجيو راي، بنيان‌گذار استارت‌آپ Genic.ai كه اين سيستم هوش مصنوعي را ساخته است براي پيش‌بيني انتخابات اخير امريكا 20 ميليون داده ورودي را از بسترهايي عمومي مانند گوگل، فيس‌بوك و توئيتر جمع‌آوري و تحليل كرده است. اما در ايران، اين نخستين بار است كه هوش مصنوعي از دامنه كاربردهاي تجاري فراتر رفته و وارد اجتماع و حوزه سياست و پيش‌بيني نتايج انتخابات مي‌شود.


نتايج مسابقه پيش‌بيني انتخابات رياست جمهوري سال 1396 بر اساس الگوريتم‌هاي هوش مصنوعي
استقبال قابل توجهي كه از اين مسابقه به عمل آمد، مي‌تواند نويدبخش روزهاي خوبي براي حوزه هوش مصنوعي در كشور و استارت‌آپ‌هاي فعال در اين زمينه باشد. تجارت، فرهنگ، اجتماع و سياست ايران همه مي‌توانند از دستاوردهاي اين حوزه كه در لبه فناوري‌هاي نوين جهان قرار دارد منافع بي‌شماري ببرند


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ تير ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۳۱:۳۲ توسط:networkrankpro موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :